Nieuws

Westerwolde Ballooning

maandag 9 april 2018

Op 8 april 2018 was het precies 25 jaar geleden dat Geert Pals zijn 1e vaart maakte met zijn eigen ballon de PH-RIK. Dit was de start van Westerwolde Ballooning. Dit jubileum hebben we met onze crewleden/piloten gevierd. Gezamenlijk hebben we een film gekeken over 25 jaar Westerwolde Ballooning en daarna konden we aanschuiven aan een heerlijk buffet. Tevens is er door RTV Noord een reportage over ons gemaakt. Onderstaand de links naar beide items.

Reportage RTV Noord   Film 25 jaar Westerwolde Ballooning

Crewbijeenkomst Veiligheidsmanagement

zaterdag 10 maart 2018

Met ingang van 2019 wordt voor een groot gedeelte de nieuwe Europese wetgeving van kracht voor de luchtvaart. Deze wetgeving houdt o.a. in dat ieder bedrijf wat commerciële vluchten/vaarten uitvoert  moet beschikken over een Veiligheidsmanagement Systeem. Dit houdt o.a. in dat alle (potentiële) gevaren die kunnen voorkomen tijdens een ballonvaart in kaart worden gebracht. Hiervoor moeten dan maatregelen worden bedacht om het risico zoveel als mogelijk en zo goed mogelijk te beperken.


Deze (potentiële) gevaren kunnen erg verschillend van aard zijn. Dit heeft uiteraard te maken met luchtwaardigheid en keuren van het materiaal, piloten die "up to date" zijn betreffende ervaring en "opfriscursussen". Maar ook de vaartuitvoering is erg belangrijk denk hierbij o.a. aan instructie van passagiers en crew. Omgang met het materiaal zoals bijvoorbeeld een ventilator of "quick release" (touw waarmee de ballon vast zit aan de auto voor de start). En niet te vergeten de weersomstandigheden waarmee gevaren wordt (niet te veel wind, geen regen in directe omgeving).

Wij hebben bij al onze crewleden en piloten geïnventariseerd welke gevaren zij zijn tegen gekomen in de praktijk of welke potentiële gevaren op de loer liggen. Uit deze lijst van punten hebben we 10 gevaren gehaald die eventueel kunnen voorkomen. Deze punten hebben we zaterdag 10 maart jl. met onze crewleden doorgenomen. Hier wordt dan besproken wat er eventueel kan gebeuren en hoe we deze gevaren het best kunnen voorkomen.


Het gaat te ver om alle maatregelen op te noemen maar 1 voorbeeld is de ventilator. Sommige omstanders willen graag even een foto maken van de binnenkant van de ballon en komen dan heel dicht bij de ventilator. Als mensen met lange haren of bijvoorbeeld een sjaal te dicht bij de ventilator komen en  het ronddraaiende blad "grijpt" de sjaal of de haren kunnen er uiteraard verwondingen optreden. Om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen gaan we met ingang v/h nieuwe seizoen tijdens al onze passagiersvaarten pylonen plaatsen rondom de ventilator. En zo zijn er 10 urgente actiepunten besproken tijdens deze leerzame middag. 


Gelukkig gebeuren er niet of nauwelijks ongelukken tijdens een ballonvaart en dat willen we uiteraard zo houden in de toekomst. Wij hopen dat deze bijeenkomst daar toe bijdraagt en de bedoeling is dat dit een terugkerend gebeuren wordt in de toekomst om deze potentiële gevaren te blijven evalueren en eventueel nieuwe te onderkennen. Laat het ballonseizoen 2018 maar beginnen! :)

Jaaroverzicht 2017

dinsdag 26 december 2017

Onderstaand de link naar een filmpje met een overzicht van onze activiteiten in 2017.
Veel kijkplezier gewenst. 

Jaaroverzicht 2017 

Ad ballon cup 11 en 12 maart

dinsdag 21 maart 2017

Op 11 en 12 maart jl. heeft Erik Pals weer meegedaan aan de "Ad ballon cup" te Breda. Dit is een selectiewedstrijd die meetelt voor de nationale ranking. Onder nagenoeg perfecte weersomstandigheden zijn er 4 ballonvaarten gemaakt met in totaal 14 tasks (opdrachten). Erik begon goed met een 2e plaats na de 1e vaart maar door 2 fouten in de volgende vaarten is hij uiteindelijk 6e geworden van in totaal 22 deelnemers en 5e Nederlander.



Filmpje




Nationaal duurrecord ax-8 klasse heteluchtballon!

donderdag 16 februari 2017

Op zondag 8 januari jl. heeft Erik Pals het Nationaal duurrecord in de ax-8 klasse (tot max. 3000 kubieke Meter inhoud) heteluchtballon verbeterd. Bij zonsopkomst is hij gestart vanuit Joure en na een vaart van 7 uur en 6 minuten geland in Deurne (Noord Brabant).


Erik had nog langer kunnen doorvaren maar door opkomende mist moest hij helaas vroeger landen dan gepland.
Tijdens deze vaart heeft Erik circa 460 Liter gas verbruikt. Dit is een verbruik van 66 Liter per uur.



Het oude record stond al sinds de jaren `90 op 5 uur en 37 minuten. Hoewel het record ruimschoots is verbeterd kan dit nog veel scherper gezet worden. Het is dan ook zeker de bedoeling om in de toekomst dit record en het afstandsrecord verder te verbeteren. Meer foto`s van deze ballonvaart staan op onze website onder het kopje "Fotos". Ook is er een filmpje gemaakt van deze ballonvaart. Klik op onderstaande link voor een you tube filmpje.


Filmpje recordvaart